Συνεντεύξεις

Κωνσταντίνος Ζέρβας: Τι θα ζητήσω από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ

Κωνσταντίνος Ζέρβας: Τι θα ζητήσω από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ
2021-08-29 19:12:51

Ενα εκτεταμένο έργο απαλλοτριώσεων και αναπλάσεων γύρω από τους σταθμούς του μετρό είναι το αίτημα του δημάρχου Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Ζέρβα προς την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ενόψει της φετινής 85ης ΔΕΘ.

«Είναι ένα project με προϋπολογισμό περίπου 300 εκατομμύρια. Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για τον Δήμο Θεσσαλονίκης αλλά κι ένα ουσιαστικό πρόγραμμα και για την πόλη, το οποίο θα αλλάξει την εικόνα και τη λειτουργία της. Η επόμενη διετία θα έχει πολλά εργοτάξια», τονίζει σε συνέντευξή του στην «ΜτΚ».

Με αφορμή τη συμπλήρωση της διετίας από την αρχή της θητείας του μιλά για αυτά που έγιναν («Περάσαμε τη βάση, σήμερα είμαστε στο καλώς, πάμε στο λίαν καλώς και θα επιμείνω στο τέλος να φτάσουμε στο άριστα»), τα έργα που έρχονται, πως βλέπει τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους υπουργούς της κυβέρνησης, απαντά στις κριτικές περί δημαρχοκεντρικής διοίκησης και περί έργων χωρίς στίγμα, ενώ για τη σχέση της Θεσσαλονίκης με την Αθήνα τονίζει με νόημα: «Δεν είναι η κακή Αθήνα και η καλή Θεσσαλονίκη. Ζητούμενο είναι να υπάρχει αυτή η ωριμότητα, η σύνθεση, ώστε η Θεσσαλονίκη να βρίσκει τα ευήκοα ώτα στην κυβέρνηση. Ωριμότητα, σύνθεση και βεβαίως και επιμονή».

-Κύριε δήμαρχε, δύο χρόνια θητείας.

Την 1η Σεπτεμβρίου συμπληρώνονται ακριβώς δύο χρόνια. Δύο χρόνια με πολύ μεγάλο φορτίο, πολλά γεγονότα.

-Τα είχατε φανταστεί διαφορετικά τα πράγματα; Πιο εύκολα; Πιο ήσυχα;

Ομολογουμένως όλο το προηγούμενο διάστημα είχαμε πολλές δυσκολίες, κυρίως λόγω της πανδημίας, που δεν ήρθε σε ένα κύμα, αλλά σε τρία και πιθανώς να έχουμε κι ένα τέταρτο από τον Σεπτέμβριο. Υπήρχαν συνθήκες έλλειψης κανονικότητας. Μην ξεχνάμε ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης είναι ένας τεράστιος οργανισμός 4.500 υπαλλήλων, οι οποίοι από τη μια μεριά πρέπει να προστατευθούν και από την άλλη να εργαστούν, γιατί, όπως αντιλαμβάνεστε, καμία από τις υπηρεσίες δεν μπορούσε να σταματήσει. Συνυπολογίστε και τις αυξημένες ανάγκες για υπηρεσίες, όπως το «Βοήθεια στο Σπίτι», τα συσσίτια κι άλλες δράσεις κοινωνικής πολιτικής.

Παράλληλα καταγράφηκε μεγάλη επιβάρυνση στη χρήση του δημόσιου χώρου. Τα Σαββατοκύριακα στις πλατείες και στη νέα παραλία ο όγκος απορριμμάτων ήταν μέχρι και τριπλάσιος από όσο προ κορονοϊού.

Ταυτόχρονα είχαμε μικρότερα έσοδα, πολύ μεγάλο πρόβλημα στη διευθέτηση του χώρου των τραπεζοκαθισμάτων και μια γενικότερη πίεση, για να παρθούν μέτρα διευκόλυνσης και ελάφρυνσης. Και βέβαια όλα αυτά έπρεπε να γίνουν άμεσα και μέσα σε μια αντικειμενικά δύσκολη συνθήκη για όλους.

Σε επίπεδο έργων είστε ευχαριστημένος;

Στον δήμο κινηθήκαμε βάσει προγραμματισμού. Νιώθω ότι αυτό το διάστημα ήταν πολύ αποδοτικό. Έγινε ένας καινούριος Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας, ψηφίστηκε καινούρια κανονιστική διάταξη για τους κοινόχρηστους χώρους, ψηφιοποιήθηκαν δεκάδες υπηρεσίες, για τις οποίες πλέον ο πολίτης δεν χρειάζεται να έρθει στον Δήμο, και δρομολογήθηκαν πολλά και σημαντικά έργα, που αρχίζουν πλέον να φαίνονται.

Πάμε στα έργα, λοιπόν: Πλατεία Αριστοτέλους.

Μετά από έναν διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό έχουμε το πρώτο βραβείο, εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση για τη μελέτη από το Υπουργείο Τουρισμού και είμαστε σε συνεργασία και με την ΠΚΜ και τον Απόστολο Τζιτζικώστα, για να προχωρήσει και η χρηματοδότηση της κατασκευής του. Θέλω να πιστεύω ότι μέσα στο 2022 θα έχουμε τη δημοπράτηση του έργου.

Είχαμε πολλές αντιδράσεις στο βραβείο. Τι απαντάτε;

Υποκειμενικές κρίσεις περί αισθητικής είναι αναμενόμενες, όμως το μείζον δεν είναι εκεί. Έχουμε το αποτέλεσμα ενός διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, τη δυνατότητα προσθηκών από τις επόμενες προτάσεις, που αποτελούν πλέον πνευματική ιδιοκτησία του Δήμου, την πολιτική νομιμοποίηση, καθώς ήταν βασική προεκλογική μου δέσμευση, και την αδιαπραγμάτευτη βούλησή μας να προχωρήσουμε σε ένα συνολικό remake και αναβάθμιση του κέντρου. Σε εκείνο το στάδιο θα οριστικοποιηθούν πολλά στοιχεία του έργου, με σεβασμό στα ιστορικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του άξονα αλλά και με τη ματιά μας προς το μέλλον. Η καρδιά και η βιτρίνα της πόλης, μια από τις πιο σημαντικές πλατείες της Μεσογείου και της Ευρώπης, θα αναβαθμιστεί –μην έχετε καμία αμφιβολία για το τελικό αποτέλεσμα. Επιτέλους η πόλη ασχολείται με το πιο προβεβλημένο αλλά και -εδώ και χρόνια- παραμελημένο κομμάτι της.

Πλατεία Διοικητηρίου: Πού βρισκόμαστε;

Προχωρά από την Εγνατία Οδό ΑΕ και τους συνεργάτες της η αρχιτεκτονική και η στατική μελέτη. Μέσα στον χρόνο θα έχουμε κι εκεί την εικόνα της νέας πλατείας με ανάδειξη των εξαιρετικών αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί.

Το σχέδιο για το ντεκ της παραλίας;

Έχουμε σήμερα τις υπηρεσίες συμβούλου που θα μας παρέχει τις -ομολογουμένως σύνθετες- διαδικασίες για τη μελέτη, αδειοδότηση και κατασκευή της επέκτασης του ντεκ της παλιάς παραλίας. Άλλο ένα έργο που έχει ανάγκη η πόλη και για το οποίο έχουμε δεσμευθεί.

Στάβλοι Παπάφη: εκεί τι γίνεται;

Προ ολίγων ημερών υπογράφηκε η σύμβαση για τις μελέτες του έργου, αφού εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση και μέσα στο 2022 σχεδιάζουμε την προκήρυξη αυτού του μεγάλου έργου–σημείο αναφοράς για την Τούμπα. Στην ΔΕΘ θα εκτεθούν οι μακέτες και αυτού του σημαντικού έργου για την πόλη.

Παράλληλα τρέχει ένα μεγάλο πρόγραμμα ασφαλτοστρώσεων, που ξεκίνησε ήδη στην Αγίου Δημητρίου και σε δρόμους, όπως στην Ανατολικής Θράκης και τη Δελφών, καθώς και το εκτεταμένο πρόγραμμα αναπλάσεων των γειτονιών, που ξεκινά τον Σεπτέμβριο στην 5η κοινότητα του δήμου μας.

Ξεκόλλησε η Πλατεία Ελευθερίας;

Εκεί ολοκληρώθηκε η αρχαιολογική ανασκαφή, έχουμε την εικόνα για το τι βρίσκεται κάτω από το έδαφος και σύντομα θα έχουμε και τη γνώμη της αρχαιολογικής υπηρεσίας ως προς τη διαχείριση αυτών των αρχαιοτήτων. Στόχος μας είναι πολύ σύντομα να έχουμε αφαίρεση των λαμαρίνων από την πλατεία. Προσωρινά η πλατεία θα δοθεί πάλι σε χρήση και μέσα στο 2022 θα προκηρύξουμε τη διαδικασία για την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ και πάρκου Μνήμης στο ισόγειο επίπεδο. Μέσα στο 2022 θα έχουμε τον διαγωνισμό για την κατασκευή, που θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης. Θα το εκμισθώσουμε δηλαδή, για να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει υπόγειο πάρκινγκ. Υπολογίζω ότι ως έργο θέλει μια διετία ή τριετία από τη στιγμή της προκήρυξής του για τη λειτουργία του. Άρα μια ακόμη εξαγγελία μας για υπόγειο πάρκινγκ και για ένα πάρκο στο ισόγειο θα εκπληρωθεί.

Και στο Μουσείο Ολοκαυτώματος είχαμε καθυστερήσεις.

Τώρα προχωρά. Τα τρία στρέμματα που προβλέπονταν αρχικά με παραχώρηση άνω των 10 στρεμμάτων του Δήμου μας αλλά και με ουσιαστική συμμετοχή μας έχουν γίνει συνολικά 15. Το Μουσείο θα μπορεί να πάρει τις άδειες και να έχει και περιβάλλοντα χώρο και πάρκινγκ. Πριν από λίγες ημέρες μάλιστα είχαμε μια συνάντηση με τον πρότζεκτ μάνατζερ του έργου και χαίρομαι πολύ γιατί πλέον υπάρχει και εκεί ένα χρονοδιάγραμμα, ώστε να μιλάμε για μια εφικτή λύση κάτω από αυτές τις νέες συνθήκες. Και σε αυτό το έργο επιλύονται προβλήματα και μπαίνουμε σε τροχιά υλοποίησης. Ταυτόχρονα προχωρούν και η ανάπλαση της ΔΕΘ όπως και το γήπεδο της Τούμπας.

Τι ετοιμάζετε για τη φετινή έκθεση;

Με τον ερχομό του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ έχουμε εκπονήσει σε συνεργασία και με την Αττικό Μετρό και με το Υπουργείο Υποδομών αλλά και τον Υφυπουργό Μακεδονίας Θράκης Σταύρο Καλαφάτη -με τον οποίο είμαστε σε συνεχή συνεργασία- ένα εκτεταμένο έργο απαλλοτριώσεων και αναπλάσεων γύρω από τους σταθμούς του μετρό. Για παράδειγμα ίσως πολλοί δεν γνωρίζουν ότι στη Μιχαήλ Ψελλού ήταν ένας σταθμός -μάλιστα ο τερματικός σταθμός του μετρό- που έβγαινε στο πουθενά, σε χωράφια.

Με το πρότζεκτ αυτό προχωράμε στη διαμόρφωση όλου αυτού του χώρου. Θα είναι ένα κυβερνητικό πρόγραμμα, σε συνεργασία με τον Δήμο, τον ΟΣΕΘ αλλά και την Αττικό Μετρό. Με την πρότασή μας αυτή επεκτείνουμε τις παρεμβάσεις–αναπλάσεις και σε άλλους σταθμούς του μετρό, όπως στη Μαρτίου-Σόλωνος, στην Αγίας Σοφίας και πιο συγκεκριμένα στην πλατεία των Μακεδονομάχων, στη Βενιζέλου -όπου θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τη συντήρηση και αξιοποίηση του Αλκαζάρ- μέχρι στα δυτικά στον σιδηροδρομικό σταθμό και στην Κωλέττη. Είναι ένα project με προϋπολογισμό περίπου 300 εκατομμύρια. Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για τον Δήμο Θεσσαλονίκης αλλά κι ένα ουσιαστικό πρόγραμμα και για την πόλη, το οποίο θα διεκδικήσουμε με αξιώσεις και εκτιμώ ότι θα μπει σε φάση υλοποίησης. Θα αλλάξει την εικόνα και τη λειτουργία της πόλης. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις, λοιπόν, μαζί με την ολοκλήρωση και λειτουργία του μετρό, το flyover -δηλαδή τη βελτίωση της περιφερειακής οδού- και το λιμάνι είναι το μεγάλο πλάνο. Η συμμετοχή του Δήμου μας, όπως καταλαβαίνετε, είναι ουσιαστική και προφανώς οδηγεί σε θετικές εξελίξεις σε όλα τα έργα υποδομών της πόλης.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τη διετία που έρχεται;

Ξέρετε στη γλώσσα των τεχνικών λέμε ότι τα έργα είναι σαν ένα παγόβουνο. Βλέπεις μόλις το 1/5 από το πραγματικό παγόβουνο, γιατί ο πραγματικός όγκος του είναι κάτω από το νερό, δεν είναι ορατός. Ακριβώς έτσι είναι και στα έργα. Τα 4/5 είναι η προετοιμασία και ο σχεδιασμός τους, που δεν βλέπεις, και μόλις το 1/5 είναι η κατασκευή τους, που αντιλαμβάνεται όλος ο κόσμος. Ουσιαστικά αυτή τη διετία ήμασταν σε αυτήν την άχαρη φάση, τη μη ορατή για τον πολύ κόσμο, αλλά σιγά σιγά αρχίζει να αποκαλύπτεται, να φανερώνεται αυτή η προεργασία, γιατί τα έργα ξεκινάνε. Βλέπουμε ασφαλτοστρώσεις, αναπλάσεις γειτονιών, παρεμβάσεις σε δρόμους. Παράλληλα είδαμε τα πρώτα σχέδια της πλατείας Αριστοτέλους και των Στάβλων Παπάφη, της ΔΕΘ, σύντομα θα έχουμε και του Μουσείου Ολοκαυτώματος. Η επόμενη διετία θα έχει πολλά εργοτάξια στην πόλη.

Εκεί η συνεργασία με τον πρώην δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη καλυτέρευσε;

Συνεργαζόμαστε θεσμικά όπου υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Για παράδειγμα στο Μουσείο Ολοκαυτώματος, όπου συμμετέχει ως Πρόεδρός του είχαμε μια εξαιρετική συνεργασία και με τον ίδιο και με τον πρόεδρο της Ισραηλιτικής Κοινότητας. Συνεργαστήκαμε για την επίλυση των προβλημάτων που υπήρχαν και σας ανέφερα προηγουμένως.

Ο βαθμός που θα σας βάζατε ποιος είναι; Πέρσι είχατε πει πάνω από τη βάση. Φέτος;

Είμαι ένας απαιτητικός άνθρωπος με τον εαυτό μου. Ίσως γνωρίζετε ότι υπήρξα πάντοτε άριστος μαθητής και φοιτητής. Δουλεύω με πείσμα και επιμονή, αλλά στη δημόσια διοίκηση τα πράγματα δεν έρχονται πάντοτε με βάση τη δική σου προετοιμασία -πολλές φορές υπάρχουν και εξωγενείς παράγοντες και διαδικασίες. Περάσαμε τη βάση, σήμερα είμαστε στο καλώς, πάμε στο λίαν καλώς και θα επιμείνω στο τέλος να φτάσουμε στο άριστα.

Να κλείσουμε με την καθαριότητα. Είστε ευχαριστημένος;

Είναι ένας τομέας που αποτελεί σχεδόν 100% ευθύνη του δήμου μας. Δώσαμε μεγάλο βάρος και τα αποτελέσματα είναι ορατά. Να μιλήσω για τους υπόγειους κάδους που μπήκαν στο κέντρο της πόλης και λειτουργούν, για τον πολύ καλό στόλο που έχουμε πια. Βλέπετε στους δρόμους τα απορριμματοφόρα να περνούν, αλλά δεν τα ακούτε πια, βλέπετε τους εργαζόμενους με τα γιλέκα και τα μέσα ατομικής προστασίας, βλέπετε καινούριους κάδους, βλέπετε τους επόπτες με μηχανές να κυκλοφορούν και να εποπτεύουν, τα ογκώδη να μαζεύονται μέσα σε ώρες. Πάντα υπάρχει το καλύτερο, αλλά το στοίχημα της καθαριότητας έχει κερδηθεί, κερδίζεται και βελτιώνεται κάθε μέρα.

Διανύσαμε πολύ δρόμο σε επίπεδο υποδομών: ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων λειτουργεί πλέον υποδειγματικά σαν να ήταν ιδιωτική εταιρία, έχουμε και τις τέσσερις πρέσες να λειτουργούν, έχουμε τα κοντέινερ και τους τράκτορες να λειτουργούν πολύ σωστά. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι πρωταθλητής στην ανακύκλωση, καθώς έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό ανακύκλωσης -αν και το 25% που αποτελεί το ρεκόρ του Δήμου για την ανακύκλωση δεν με κάνει υπερήφανο! Ομως το να είσαι ως Δήμος νούμερο 1 στην Ελλάδα είναι πολύ σημαντικό.

Από την άλλη με ενοχλεί που ο Δήμος μας αναγκάζεται να αγοράσει ο ίδιος κάδους ανακύκλωσης και να μην προμηθεύεται από τον φορέα που έχει αυτήν την υποχρέωση, που σημαίνει ότι σε κάποια πράγματα είμαστε μάλλον μόνοι μας. Κανονικά θα έπρεπε να τρέξει πανελλαδικά αυτό το μεγάλο στοίχημα της ανακύκλωσης. Από την άλλη μεριά χαίρομαι που προχωρούν οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων, όπου η Κεντρική Μακεδονία τα πάει πολύ καλά, καθώς ήδη λειτουργεί ο Σταθμός στις Σέρρες και τρέχουμε και τους αντίστοιχους σε Δυτική και Ανατολική Θεσσαλονίκη, που θα είναι έτοιμοι την επόμενη πενταετία. Θα είναι σημαντικό, αντί να θάβουμε σκουπίδια, να έχουμε ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων. Άρα και εκεί τα στοιχήματα κερδίζονται και για τη Θεσσαλονίκη και για την Κεντρική Μακεδονία.

Δύο σημεία κριτικής. Ποιο είναι το στίγμα των έργων σας; Πολλοί λένε ότι τα πήρατε από τους προηγούμενους.

Σε όλα τα έργα της δημόσιας διοίκησης υπάρχει συνέχεια. Χαίρομαι γι’ αυτά που έχω κληρονομήσει, όπως θα χαρώ πολύ και γι’ αυτά που θα κληροδοτήσω. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει αυτή η συνέχεια. Ο Γιάννης Μπουτάρης κατασκεύασε τη νέα παραλία που κληρονόμησε από τον Βασίλη Παπαγεωργόπουλο. Αντίστοιχα την ανάπλαση της οδού Ελένης Ζωγράφου, που τώρα κατασκευάζουμε, ως μελέτη τουλάχιστον την παρέλαβα από τη διοίκηση του Γιάννη Μπουτάρη.

Από εκεί και πέρα όμως όσοι δεν αντιλαμβάνονται ότι αυτά τα έργα που σας περιέγραψα προηγουμένως, όπως το ντεκ στην παλιά παραλία, η πλατεία Αριστοτέλους, η πλατεία Διοικητηρίου, οι Στάβλοι Παπάφη, είναι έργα διοίκησης Ζέρβα, λυπάμαι, αλλά μάλλον είναι κακόβουλοι. Προσθέστε και τους ποδηλατοδρόμους που έγιναν και τις βελτιώσεις στο πράσινο, που είναι μικρά αλλά σημαντικά έργα με τη σφραγίδα της δικής μας διοίκησης.

Είναι πολλά έργα τα οποία έχουν τη δική μας σφραγίδα. Ακόμη και το θέμα της πλατείας Ελευθερίας είναι ένα έργο για το οποίο οι περισσότεροι στο προηγούμενο δημοτικό συμβούλιο ζητούσαν να διερευνηθεί η δυνατότητα για υπόγειο πάρκινγκ παράλληλα με την κατασκευή ισόγειας πλατείας. Ξέρετε τα αποτελέσματα στη δημόσια διοίκηση δυστυχώς πολλές φορές απαιτούν πολύ χρόνο. Όλα δρομολογούνται στο πλαίσιο ενός οράματος και ενός γενικού σχεδιασμού.

Δεύτερη κριτική: Ασκείτε μια διοίκηση δημαρχοκεντρική και αυτούς που πήρατε ως μεταγραφές για να διοικήσετε δεν τους ενσωματώσατε στην παράταξη θεσμικά.

Προσωπικά διαμορφώνω μια ατζέντα πόλης και για αυτήν υπάρχει ένα προσκλητήριο προς όλους. Όχι μόνο μέσα στο δημοτικό συμβούλιο, αλλά και σε φορείς της πόλης. Ίσως είναι η πρώτη φορά που υπάρχει μια τόσο καλή συνεργασία του Δήμου Θεσσαλονίκης με όλους τους όμορους Δήμους. Με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε εξαιρετική συνεργασία, το ίδιο με τους φορείς της πόλης αλλά και με την κυβέρνηση. Από εκεί και πέρα, αν μέσα στο δημοτικό συμβούλιο διατυπώνονται απόψεις που δεν είναι ρεαλιστικές ή επικεντρώνονται μόνον σε άγονη κριτική, είναι δεδομένο πως δεν έχουν στόχο τον συλλογικό σχεδιασμό και το συνολικό αποτέλεσμα, αλλά να χτυπήσουν εμένα και τη διοίκησή μου.

Άλλωστε είναι -δυστυχώς- παράδοση της πόλης η διαφωνία και λιγότερο η σύνθεση. Ειδικά όταν αυτό συμβαίνει σε πεδία όπου η συμφωνία και η συναίνεση είναι σχεδόν αυτονόητη επιλογή, με ξεπερνά. Εμείς από την πλευρά μας βρίσκουμε όπως λέω «προβλήματα στις λύσεις και όχι λύσεις στα προβλήματα». Στην απάντηση λοιπόν για το αν το μοντέλο είναι δημαρχοκεντρικό: Ναι, είμαι συγκεντρωτικός και δουλεύω πολύ. Και δεν θα σταματήσω, αν δεν νιώσω ότι τα πράγματα γίνονται στην πόλη όπως και όταν πρέπει.

Σας ανησυχούν οι κοινές ανακοινώσεις των παρατάξεων που σας ασκούν κριτική;

Ξέρετε όλα αυτά είναι τα απόνερα της απλής αναλογικής των εκλογών του 2019. Είχαμε πολλούς υποψηφίους δημάρχους, οι οποίοι την επομένη δεν αντιλήφθηκαν ότι η λαϊκή βούληση διαμόρφωσε άλλους συσχετισμούς και τους έδωσε άλλους ρόλους.

Εμείς διαμορφώσαμε και συνεχίζουμε να το κάνουμε μια ατζέντα πόλης, επιδιώκοντας ουσιαστικά τη σύνθεση. Οι φωνές αντίρρησης που ακούγονται για όλα όσα ουσιαστικά προτείνουμε είναι μειοψηφικές. Δεν είναι αυτές που με απασχολούν. Δεν θα πω ότι στην πόλη της Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια και δεκαετίες δεν έγινε τίποτα, αλλά πιστεύω ότι μπορούσαν να γίνουν πολύ περισσότερα. Αυτό με απασχολεί και αυτό θέλω να αλλάξω.

Το 2019 με την επιλογή των δημοτών της πόλης δόθηκε σε μένα μια ισχυρή εντολή και με βάση αυτήν προέκυψε η διοίκησή μας, που ήταν αποτέλεσμα σύνθεσης. Οι δημότες μας ουσιαστικά τράβηξαν μια γραμμή στο παρελθόν και έτσι ξεκίνησε να γράφεται ένα καινούριο κεφάλαιο με νέους ανθρώπους αλλά κυρίως με νέες και δημιουργικές ιδέες. Και όσοι δεν το αντιλαμβάνονται αυτό δεν καταλαβαίνουν ότι η πόλη έχει την ανάγκη να προχωρήσει και θα προχωρήσει.

Σκέφτεστε στην πορεία προς τις εκλογές να δημιουργήσετε μια νέα παράταξη για να ενσωματώσετε όλους αυτούς με τους οποίους σήμερα διοικείτε;

Ήδη συμβαίνει αυτό σε κάποιον βαθμό. Δεν ήταν δυνατόν να γίνουν όλες αυτές οι διαδικασίες και οι ζυμώσεις μέσα σε αυτές τις δυσκολίες της πανδημίας, χωρίς τη δυνατότητα να βρεθούμε από κοντά. Μόλις όμως το επιτρέψουν οι συνθήκες, θα το κάνουμε ανοιχτά και δημόσια. Ηδη αυτό γίνεται σε επίπεδο συζητήσεων. Υπάρχει μεγάλη προθυμία ανθρώπων της πόλης να στελεχώσουν την παράταξη, αλλά αυτό αφορά τις εκλογές του 2023. Τώρα βρισκόμαστε στα μέσα του 2021. Υπάρχει πάρα πολλή δουλειά να γίνει μέχρι τότε και δεν είμαι από τους ανθρώπους που κοιτούν τις εκλογές, αλλά την καθημερινότητα του σήμερα και του αύριο.

Αύριο θα έχει καινούριους αντιδημάρχους. Θα κάνετε αλλαγές;

Θα γίνουν κάποιες αλλαγές που πρέπει και όταν πρέπει να γίνουν. Αυτή η αναγκαιότητα όμως για ετήσιο ανασχηματισμό στην αυτοδιοίκηση είναι σαν το πουκάμισο που πρέπει να αλλάζεις πριν βγεις έξω. Θα γίνουν κάποιες διορθωτικές κινήσεις, για να λειτουργήσει μια ομάδα που λειτουργεί καλά ακόμη καλύτερα.

Πολλή κουβέντα είχε γίνει και με τους εκτός διαδικασίας εμβολιασμούς. Μετανιώσατε για τον τρόπο που το χειριστήκατε, αποπέμποντας μεταξύ των άλλων και τον πρώην πλέον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου;

Αν συνέβαινε σήμερα αυτό που έγινε τότε, θα έπαιρνα ακριβώς τις ίδιες αποφάσεις. Από εκεί και πέρα είναι κάτι που έγινε. Στην πολιτική και στη ζωή πρέπει να κοιτάς μπροστά. Θέλω να πιστεύω ότι και οι ίδιοι θα αναθεωρήσουν την άποψή τους όσον αφορά τον τρόπο που έδρασαν και τότε και αντιδρούν από τότε.

Δηλώνετε εκ νέου υποψήφιος δήμαρχος.

Το λέω συνέχεια. Και ξέρετε το εννοώ!

Θα δεχόσασταν στήριξη κομμάτων;

Εγώ ζητώ τη στήριξη της πόλης. Αυτό μπορεί να ακούγεται λίγο ακαδημαϊκό, γιατί πάντα ξέρουμε ότι ο ρόλος των κομμάτων ακόμη και στις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ουσιαστικός. Όλα αυτά αφορούν την ατζέντα της πόλης, όπου πρέπει να σας πω ότι πάμε χέρι χέρι με την κυβέρνηση αλλά και με τους υπόλοιπους φορείς της πόλης.

Αυτό που δεν πήγε καλά στις εκλογές του 2019 ήταν ο πολυκερματισμός και η πολυδιάσπαση παρατάξεων και στελεχών. Κακά τα ψέματα: συγκεκριμένα στελέχη από κομματικές δεξαμενές αναγκάστηκαν να πάνε από εδώ και από εκεί. Και επειδή τα κόμματα παράγουν στελέχη είναι πολύ σημαντικό -και εκεί θα έβλεπα την ουσιαστική βοήθεια των κομμάτων- να στηρίξουν τη δική μας προσπάθεια, αποδεσμεύοντας τα στελέχη που το επιθυμούν να έρθουν να στελεχώσουν τη δική μας παράταξη, τη δική μας προσπάθεια.

Βέβαια, όταν κάνεις πρωταθλητισμό, πρώτα κρατάς τους παίκτες με τους οποίους παίρνεις τα πρωταθλήματα, αλλά πάντα χρειάζεσαι και μεταγραφές.

Είστε κοντά με τον πρωθυπουργό;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ένας άνθρωπος τον οποίο –αν θυμάστε- επέλεξα στις εσωκομματικές εκλογές της ΝΔ του 2015 χωρίς να τον γνωρίζω και χωρίς να με γνωρίζει. Όπως το είδα τότε και επιβεβαίωσα στην πορεία, είναι ένας πολιτικός με τον οποίο έχουμε κοινά χαρακτηριστικά. Όχι μόνο στην πολιτική αλλά και στον χαρακτήρα, στον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε τη διοίκηση.

Ποια είναι αυτά τα κοινά χαρακτηριστικά;

Μας αρέσει πολύ η δουλειά, να στοχεύουμε κάτι με σαφήνεια, να παλεύουμε γι΄ αυτό, να επιλέγουμε συνεργάτες με βάση κριτήρια αποτελεσματικότητας και να έχουμε καθημερινό έλεγχο και επιμονή στην αποτελεσματικότητα.

Πώς είναι η θεσμική σας σχέση μαζί του;

Είχαμε από την πρώτη στιγμή που εκλέχτηκα μια διαρκή επαφή και μια στενή συνεργασία σε πολλά θέματα που αφορούν την πόλη. Έχω έναν σύμμαχο και όχι μόνο στο πρόσωπο του ίδιου αλλά και σε πρόσωπα συνεργατών του. Βλέπω ένα ουσιαστικό ενδιαφέρον που υπάρχει στο Μαξίμου για την πόλη της Θεσσαλονίκης και αυτό είναι σημαντικό. Υπήρξαν και δύσκολες στιγμές, γιατί πάντοτε υπάρχουν δύσκολες στιγμές. Δεν είμαι από αυτούς που θέλουν να υπερτονίζουν τις δυσκολίες ούτε τις ευκολίες. Ποτέ δεν θα διαφημίσω την καλή μου σχέση μαζί του ή θα προβάλω τις δύσκολες στιγμές που μπορεί να είχαμε. Γιατί πάντα η διαχείριση φέρνει και διαφωνίες.

Αφορούσαν την πανδημία;

Σε πολύ μεγάλο βαθμό. Το βασικό είναι το θετικό πρόσημο, να γίνεται η δουλειά και αυτό να είναι προς όφελος της πόλης.

Πέστε μου δύο τρεις καλούς υπουργούς της σημερινής κυβέρνησης.

Μια πολύ καλή συνεργασία έχω με τον Γιώργο Γεραπετρίτη. Επίσης με τον Κώστα Καραμανλή και τους συνεργάτες του ισχύει το ίδιο, καθώς η συνεργασία είναι εξαιρετική στα θέματα έργων και υποδομών. Με τον Στέλιο Πέτσα και τον Μάκη Βορίδη έχουμε επίσης μια πολύ καλή συνεργασία -που αποτελούν τους αρμόδιους υπουργούς μας. Ας μείνουμε σε αυτούς τους τρεις που έχουν να κάνουν και με θέματα της πόλης.

Θεωρείτε ότι η δουλειά του Κυριάκου Πιερρακάκη είναι σημαντική για τη χώρα;

Είναι εξαιρετικά σημαντική και μας έδειξε και τον δρόμο για τη δική μας προσπάθεια αναφορικά με την ψηφιοποίηση του δήμου. Είναι από τους αποτελεσματικότερους υπουργούς και έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία. Να αναφερθώ και στον Θοδωρή Λιβάνιο, έναν άνθρωπο της αυτοδιοίκησης, που είναι εξαιρετικός υφυπουργός, καλός συνομιλητής και πολύ καλός συνεργάτης του Δήμου Θεσσαλονίκης. Αλλωστε και ο Δήμος προχώρησε σε ανάλογα βήματα με επιτυχία.

Συνολικά είστε ευχαριστημένος από αυτά που έχει κάνει η κυβέρνηση για τη Θεσσαλονίκη ή μήπως χάθηκε η αρχική δυναμική που είχε;

Πάντα κοιτώ πόσο καλά κάνουμε εμείς τη δουλειά μας. Πόσο ουσιαστικοί είμαστε και πόσο στοχευμένα είναι αυτά που ζητάμε. Το να πηγαίνεις και να ζητάς πράγματα χωρίς ωριμότητα και να δηλώνεις -όπως έκαναν κάποιοι κάποτε- ότι «θα κατέβω στην Αθήνα και θα κτυπήσω το χέρι στο τραπέζι», δεν έχει απολύτως κανένα αποτέλεσμα. Όπου είχαμε ένα ουσιαστικό αίτημα και μια ολοκληρωμένη πρόταση, το πράγμα πήγε καλά. Θα πρέπει να αντιληφθούμε όλοι μας ότι και από την πλευρά της κυβέρνησης υπάρχει η αγωνία να υπάρχουν ώριμα αιτήματα και σωστές θέσεις από τη Θεσσαλονίκη -ίσως εκεί να έχουν χαθεί πολλές ευκαιρίες για την πόλη. Δεν είναι η κακή Αθήνα και η καλή Θεσσαλονίκη. Ζητούμενο είναι να υπάρχει αυτή η ωριμότητα, η σύνθεση, ώστε η Θεσσαλονίκη να βρίσκει τα ευήκοα ώτα στην κυβέρνηση. Ωριμότητα, σύνθεση και βεβαίως και επιμονή.

Στο θέμα της κόπωσης που είπατε μπορώ να αντιληφθώ τις δυσκολίες που περνά η κεντρική κυβέρνηση και μπορώ να περιγράψω κι ένα κλίμα το οποίο σήμερα είναι πολύ πιο απαιτητικό. Δεν αναφέρομαι στις μεταξύ μας σχέσεις, αλλά στις δυσκολίες και τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η κεντρική κυβέρνηση. Σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι για τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης να σηκώσει το τηλέφωνο και να ζητήσει κάτι, όταν υπάρχει σε εξέλιξη η πανδημία ή πολλαπλά μέτωπα πυρκαγιών; Υπάρχουν παντού και πάντοτε προτεραιότητες, κατάλληλες και ακατάλληλες στιγμές.

Τι θα ζητήσετε ενόψει της φετινής ΔΕΘ;

Ζητώ την υποστήριξη και την υλοποίηση της ατζέντας της πόλης. Η νέα προσθήκη –επί του συγκεκριμένου– είναι το πακέτο των 300 εκατομμυρίων που έχει να κάνει με τις αναπλάσεις και τις απαλλοτριώσεις γύρω από τον άξονα του μετρό, από τη Μιχαήλ Ψελλού μέχρι την Κωλέττη, που περιέγραψα προηγουμένως. Είναι ένα πρόσφατο αίτημα που διαμορφώσαμε και παρουσιάσαμε στην κυβέρνηση, για να σας δώσω και μια είδηση.

Σε ό,τι μας αφορά, θα τρέξουμε κι όλα τα υπόλοιπα πρότζεκτ της πόλης. Επιβλέπουμε το μετρό, το θέμα του flyover, της ΔΕΘ και του γηπέδου της Τούμπας. Όλα αυτά πρέπει να προχωρήσουν, γιατί πλέον από τη φάση του σχεδιασμού και της λήξης των εκκρεμοτήτων είναι αναγκαίο να μπούμε στη φάση της υλοποίησης. Ο κόσμος έχει βαρεθεί να ακούει πλάνα, σχέδια και μελέτες και θέλει επιτέλους να περπατήσει σε ένα καλύτερο πεζοδρόμιο, να έχει καλύτερα φωτισμένο δρόμο, να δει επιτέλους την καινούρια ΔΕΘ, να περπατήσει σε φαρδύτερο ντεκ, να επισκεφθεί το Μουσείο Ολοκαυτώματος.

Πέρα από την κυβέρνηση υπάρχει και το ερώτημα τι κάνουν οι πολίτες αλλά και οι ιδιώτες της πόλης. Είστε ευχαριστημένος;

Χαίρομαι που με ρωτάτε γι΄ αυτό, γιατί δίνει και την άλλη διάσταση στην αισιοδοξία μου για την πόλη. Ταυτόχρονα και μια μελαγχολία που μου βγάζει η πανδημία, που πήγε λίγο πίσω αυτή τη διαδικασία.

Τους πρώτους μήνες της θητείας μου έβλεπα ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον για επενδύσεις στην πόλη μας από μεγάλες εταιρίες, εγχώριες και ξένες, όπως επίσης και ένα ουσιαστικό ενδιαφέρον στο κομμάτι του real estate. Μιλάω για τη Deloitte, τη Cisco και την Pfizer, που επένδυσαν ήδη στην πόλη αλλά και για μεγάλα πρότζεκτ που, αν δεν είχαμε την πανδημία, θα είχαν ολοκληρωθεί.

Σας μεταφέρω το ενδιαφέρον επενδυτών στον χώρο των ακινήτων, αλλά και την επιλογή τους να έχουν τη Θεσσαλονίκη ως έδρα των επιχειρήσεών τους. Όλα αυτά δείχνουν ότι η πόλη βρίσκεται στο επίκεντρο ενδιαφέροντος για επενδύσεις και μια ουσιαστική ανάπτυξη.

Αν όλα αυτά τα έργα που λέγαμε πριν φέρουν θέσεις εργασίας στην πόλη μας –σκεφτείτε ότι μόνο η ανάπλαση της ΔΕΘ θα φτάσει τα 200 εκατομμύρια, άλλα 150 εκατομμύρια περίπου η ανάπλαση της Τούμπας- θα έχουμε μια τελείως διαφορετική εικόνα. Άρα και ο ιδιωτικός τομέας έχει έναν ουσιαστικό ρόλο σε αυτήν την ανάπτυξη της πόλης.

Αλλά κι εκεί πρέπει να βοηθήσουμε και εμείς: η κεντρική κυβέρνηση και ο Δήμος αλλά κι όλοι οι φορείς της πόλης, με τους οποίους πάμε χέρι χέρι σε αυτό που έχω αναφέρει πολλές φορές ως «τη συμμαχία του καλού και της δημιουργίας για την πόλη μας».

Κόντρα στις μπαγιάτικες απόψεις;

Μου κάνει εντύπωση που έχουμε συγκεκριμένα άτομα της πόλης που αντιδρούν όπως αντιδρούσαν πάντα: Στην ανάπλαση της νέας παραλίας, στην κατασκευή του δημαρχιακού μεγάρου, στην επέκταση της παραλίας, στο μετρό, καθώς ήθελαν …τραμ. Λίγο πολύ είναι οι ίδιοι που αντιδρούν και στην ανάπλαση της ΔΕΘ, στην πλατεία Αριστοτέλους και σε πολλά έργα που προτείνουμε. Απορώ πού ήταν όλοι αυτοί, όταν η πλατεία Διοικητηρίου έμενε ένα αρχαιολογικό κουφάρι, γιατί τόσα χρόνια κανείς δεν μιλούσε για την πλατεία Αριστοτέλους και την ανάπλασή της. Αυτούς χαρακτηρίζω μπαγιάτικους. Γιατί για κάποιον λόγο έμειναν πίσω. Δεν έμειναν πίσω μόνοι τους, αλλά νομίζω ότι τους άφησε πίσω και η εποχή μας αλλά και οι ίδιοι δημότες. Γιατί οι δημότες και όλοι όσοι αγαπούν τη Θεσσαλονίκη θέλουν να τη βλέπουν να εξελίσσεται. Πάντα η Θεσσαλονίκη εξελισσόταν και δεν θα επιτρέψω στον βαθμό που μου αναλογεί να επικρατήσουν οι σκέψεις της γκρίνιας, της μιζέριας -αυτό που έχει επικρατήσει ότι στη Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να γίνει τίποτα. Στη Θεσσαλονίκη μπορούν και θα γίνουν πολλά.

πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ