Συνεντεύξεις

Κωνσταντίνος Ζέρβας, «Αυτή θα είναι η δεκαετία της Θεσσαλονίκης, με ανάπτυξη, υποδομές, νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας»

Κωνσταντίνος Ζέρβας, «Αυτή θα είναι η δεκαετία της Θεσσαλονίκης, με ανάπτυξη, υποδομές, νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας»
2021-09-10 21:50:42

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας μιλάει στο SPEAKNEWS για την πορεία των δεσμεύσεων της διοίκησης του απέναντι στην πόλη, τα μεγάλα έργα που έχουν ανακοινωθεί και τα μικρότερα που είναι σε εξέλιξη, την αναβάθμιση του κέντρου αλλά και των περιφερειακών περιοχών, την τουριστική προοπτική, και την πεποίθησή του ότι αυτή η δεκαετία θα είναι η δεκαετία της Θεσσαλονίκης.

Κύριε Ζέρβα,

Είστε ένας γνήσιος Θεσσαλονικιός και όλα τα χρόνια έχετε υπηρετήσει την πόλη από διάφορες θέσεις. Πείτε μας για αυτή την πόλη, που σήμερα υπηρετείτε ως Δήμαρχός της. Τι είναι για εσάς η Θεσσαλονίκη; Τι είναι αυτό που την κάνει ξεχωριστή;

Η Θεσσαλονίκη έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά όλων μας. Πόσο μάλλον στη δική μου. Μαζί με την πολυσύνθετη κληρονομιά 24 αιώνων συνδυάζει -όπως συνηθίζω να λέω- το τρίπτυχο γαστρονομία-πολιτισμός-φιλοξενία. Σήμερα οι ιδιαίτερες γεύσεις, τα αρώματα, και τα χρώματα της σε συνδυασμό με τη φιλοξενία των ανθρώπων της αποτελούν μεγάλο πλεονέκτημα. Εργαζόμαστε ώστε η Θεσσαλονίκη να σταματήσει να αντιμετωπίζεται μόνο ως ένας city break προορισμός και να γίνει πολλά παραπάνω διότι το αξίζει.

Η πόλη βήμα-βήμα εκσυγχρονίζεται και ο χαράζει νέες στρατηγικές, ώστε να ανταγωνίζεται επάξια άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Διαθέτουμε εγκαταστάσεις για συνέδρια, αμέτρητα μουσεία, πλούσια ιστορία, καταπληκτικές γεύσεις και άξιους επαγγελματίες δραστηριοτήτων, κάνοντας ευχάριστη τη διαμονή για τον επισκέπτη. Και φυσικά η αξία των υποδομών, των μεγάλων έργων και των αναπλάσεων που σχεδιάζουμε –έργα τα οποία θα αναζωογονήσουν το αστικό περιβάλλον, τον δημόσιο χώρο, θα αναβαθμίσουν τις λειτουργίες της πόλης και θα βελτιώσουν αισθητικά την εμπειρία που προσφέρει.

Με όσα σχεδιάζουμε και όσα έχουμε ξεκινήσει να υλοποιούμε θα καταφέρουμε σύντομα να κάνουμε την πόλη μας έναν δημοφιλή παγκόσμιο τουριστικό προορισμό.

Διανύετε την πρώτη θητεία σας στη θέση του δημάρχου και υποθέτουμε πως θέλετε να υπάρξει και συνέχεια. Ποιο είναι το όραμά σας για την Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας;

Βρισκόμαστε στη μέση της πρώτης θητείας μας και έχουμε δείξει τι θέλουμε να κάνουμε και κυρίως πως θα το κάνουμε. Μια δεύτερη θητεία μας θα σημάνει ολοκλήρωση όλων των έργων που είτε σχεδιάζουμε είτε έχουμε ήδη ξεκινήσει. Η Θεσσαλονίκη θα γίνει πόλη με αυτοπεποίθηση, με εξωστρέφεια που θα βασίζεται στις υποδομές, στο νέο αστικό περιβάλλον, στις νέες επενδύσεις, στις νέες θέσεις εργασίας, στο νέο πλούτο που θα δημιουργηθεί εδώ. Η Θεσσαλονίκη θα προχωρήσει μπροστά, θα αφήσει πίσω της όσους επενδύουν σε άγονες αντιπαραθέσεις, γκρίνια και διχασμό. Θα ξεπεράσει κάθε εμπόδιο που την κρατά πίσω τόσα χρόνια. Έχω πει ότι αυτή θα είναι η δεκαετία της Θεσσαλονίκης, με ανάπτυξη, υποδομές, νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας.

Είστε ικανοποιημένος με το έργο που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα από τη Διοίκηση σας; Μιλήστε μας για τα έργα που βρίσκονται στην αρμοδιότητά σας, και πως θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της πόλης.

Είναι πολλά αυτά που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε. Θα ξεκινήσω από το Μουσείο Ολοκαυτώματος για το οποίο δώσαμε λύση στο πρόβλημα της έκτασης που του παραχωρείται. Το Μουσείο πρόκειται να ανεγερθεί σε πενταπλάσια έκταση από αυτήν που αρχικά είχε σχεδιασθεί, με έκταση που παραχώρησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Οι μελέτες αρχίζουν και πιστεύω πως θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2022, ώστε να προχωρήσουμε στην κατασκευαστική του.

Πλατεία Αριστοτέλους. Προχωρήσαμε σε διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και έγινε η επιλογή του πρώτου βραβείου. Μέσα στο 2022 θα έχουμε τη δυνατότητα να προκηρύξουμε το έργο, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ώστε το 2023 – 2024 να έχει ολοκληρωθεί η ανάπλαση.

Πλατεία Διοικητηρίου. Εκπονούνται οι αρχιτεκτονικές και η στατική μελέτη σε συνεργασία με την «Εγνατία Οδό» και μέσα στο 2022 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, με την προοπτική το 2024 – 2025 να έχουμε επιτέλους τη νέα πλατεία, με ανάδειξη των σπουδαίων αρχαιοτήτων της.

Πλατεία Ελευθερίας. Ολοκληρώθηκε η αρχαιολογική ανασκαφή και αποτυπώθηκε το αρχαίο τείχος του βυζαντινού λιμένα της Θεσσαλονίκης και προχωρούμε στη διαδικασία του τρόπου δημοπράτησης, με τη σύμβαση παραχώρησης, χωρίς να επιβαρυνθεί οικονομικά ο Δήμος. Επειδή είναι δεδομένη η ταλαιπωρία του κόσμου από τις λαμαρίνες, στόχος είναι να αφαιρεθούν άμεσα, ώστε μέχρι το 2022 που θα αναδειχθεί ο ανάδοχος που θα κατασκευάσει την πλατεία και το υπόγειο πάρκινγκ, να είναι μια πλατεία προσβάσιμη από τους πολίτες. Θα έχουμε λοιπόν και υπόγειο πάρκινγκ και καινούργια πλατεία.

Στάβλοι Παπάφη. Εγκρίθηκε η αμοιβή του μελετητή από το Ελεγκτικό Συνέδριο, μέσα στο 2021 ολοκληρώνονται οι μελέτες και το 2022 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Αναβάθμιση των αγορών Καπάνι και Δ. Γούναρη. Υπάρχει ήδη ανάδοχος για το Καπάνι και στη Δ. Γούναρη θα έχουμε ανάδοχο ως το τέλος του έτους.

Ντεκ στην παλιά παραλία. Βρίσκεται στη φάση των πρόδρομων μελετών και μέσα στο 2022 θα έχουμε την τελική φάση τους, με προοπτική να ολοκληρωθεί το 2023 – 2024.

Επιπλέον, έχουμε:

Tην διάνοιξη της Αγίου Δημητρίου προς την Τούμπα
Ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αναπλάσεων στις γειτονιές, πεζοδρόμια, αστικός εξοπλισμός, φωτισμός
Βελτίωση του οδικού δικτύου, ήδη έχουν ασφαλτοστρωθεί πολλαπλάσιοι δρόμοι συγκριτικά με το πρόσφατο παρελθόν

Κατασκευή και λειτουργία ποδηλατόδρομων

Διαμόρφωση και διάθεση στους κατοίκους ελεύθερων χώρων για τη στάθμευση αυτοκινήτων

Πρόγραμμα σχολικής στέγης

– Τοποθέτηση υπόγειων κάδων απορριμμάτων

Δημιουργία πάρκων τσέπης


Παράλληλα με αυτά τρέχουν και άλλα μεγάλα έργα στην πόλη, το μέτρο, η ολοκλήρωση κόμβων, η εξωτερική περιφερειακή fly over, η ανάπλαση της ΔΕΘ, η δημιουργία του νέου γηπέδου της Τούμπας. Υποστηρίζουμε πολιτικά και διοικητικά όλα τα μεγάλα project της πόλης (δημόσια και ιδιωτικά) δίνοντας λύσεις όπου χρειάζεται.

Όλοι υποστηρίζουν πως η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από έργα που πρέπει να διεκδικήσει από το κράτος. Εσείς ως η ανώτατη αρχή της πόλης συναντάτε εμπόδια στις διεκδικήσεις σας και στην υλοποίηση των έργων; Αν ναι, ποια μπορεί να είναι αυτά και πως τα προσπερνάτε.

Προβλήματα και εμπόδια πάντα θα υπάρχουν. Προσπαθούμε να βρίσκουμε λύσεις στα προβλήματα και όχι προβλήματα στις λύσεις.

Το έργο του μετρό προχωράει, οι σταθμοί ολοκληρώνονται κι ο Δήμος Θεσσαλονίκης έρχεται να σχεδιάσει και να υλοποιήσει αναπλάσεις γύρω από σταθμούς, που ξεκινούν από τον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας και φτάνουν μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Είναι ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, το οποίο θα αποτελέσει ένα remake για την πόλη μας και θα αλλάξει όλον τον αστικό ιστό.

Είναι εξαιρετικά θετικό που ο Πρωθυπουργός και οι αρμόδιοι Υπουργοί είδαν πραγματικά ζεστά αυτήν την προοπτική -μαζί με την ολοκλήρωση του μετρό, μαζί με την ολοκλήρωση των υπολοίπων έργων που η Διοίκησή μας έχει δρομολογήσει- να συνδράμουν, ώστε η πόλη μαζί με τις υπόλοιπες μεγάλες αναπλάσεις της πολύ σύντομα να έχει ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο, μια εξαιρετικά ελκυστική εικόνα.

Μια πόλη για να αναπτυχθεί στηρίζεται σε κάποιους φορείς, σε κάποιους πυλώνες. Ποιοι είναι αυτοί για την Θεσσαλονίκη; Πιστεύετε ότι μπορεί να βασιστεί η πόλη επάνω τους για την ανάπτυξή της;

Ανάπτυξη και αλλαγές χωρίς τη σωστή συνεργασία όλων των φορέων δεν μπορεί να επιτευχθεί. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης από την πρώτη μέρα σχεδιάζει και συνεργάζεται με όλους για να επιτύχει τους στόχους του και να βελτιώσει την καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης. Με την κυβέρνηση, με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με όμορους Δήμους και με όλους όσους εμπλέκονται η συνεργασία μας είναι αποδοτική χωρίς προβλήματα και θεωρώ ότι αυτό δεν θα αλλάξει τα επόμενα χρόνια. Είναι «η συμμαχία του καλού και της δημιουργίας» που αναφέρω πολλές φορές και περιλαμβάνει πέραν όσων ανέφερα τα επιμελητήρια, τον επιχειρηματικό κόσμο, τους εργαζόμενους, τους επαγγελματίες, τον κόσμο της αγοράς – κάθε θεσμικό και συλλογικό φορέα της πόλης.

Το κέντρο της πόλης είναι η βιτρίνα της. Τι γίνεται όμως με όλες τις παραμελημένες γειτονιές της Θεσσαλονίκης, π.χ. πάνω από την Εγνατία ή και δυτικά του κέντρου; Ποιο είναι το σχέδιό σας;

Υπάρχει η γνωστή φράση «Θεσσαλονίκη δεν είναι μόνο το κέντρο» και ακριβώς αυτό θέλουμε να αναδείξουμε. Γι’ αυτό ξεκινήσαμε ήδη από την Ε΄ Δημοτική Κοινότητα, στα ανατολικά της πόλης, το εκτεταμένο πρόγραμμα αναπλάσεων στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης.

Είχαμε δεσμευτεί πως θα φτάσουμε σε όλες της γειτονιές της πόλης, πως θα δώσουμε βαρύτητα στην καθημερινότητα και στην ποιότητα ζωής κατοίκων και δημοτών και αυτό κάνουμε πράξη.

Με αυτό το πρόγραμμα εκτεταμένων παρεμβάσεων βελτιώνουμε πεζοδρόμια, οδόστρωμα, πράσινο, φωτισμό και αστικό εξοπλισμό σε μεγάλη κλίμακα και σε περιοχές όπου ζούνε δεκάδες χιλιάδες πολιτών.

Γνωρίζετε ότι υπάρχει δεδομένο πρόβλημα εγκληματικότητας σε συγκεκριμένες γειτονιές. Τα lockdowns του τελευταίου χρόνου ίσως συγκάλυψαν κάπως την κατάσταση, αλλά το πρόβλημα συνεχίζει να υπάρχει. Η αντιμετώπισή της είναι στις αρμοδιότητες του Δήμου; Πως το αντιμετωπίζετε;

Είναι γεγονός πως υπάρχει πρόβλημα εγκληματικότητας σε πολλά σημεία του Δήμου Θεσσαλονίκης. Η αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος δεν είναι στην αρμοδιότητα του Δήμου καθώς δεν διαθέτει αστυνομία για θέματα ασφάλειας. Υπάρχει όμως μόνιμη επαφή με τους επικεφαλής της Αστυνομίας και το αρμόδιο υπουργείο ώστε η κατάσταση να αντιμετωπίζεται. Δημιουργήσαμε το συντονιστικό κέντρο Ελληνικής και Δημοτικής Αστυνομίας. Είμαστε εδώ για να χτυπάμε το καμπανάκι και να αναδεικνύουμε τέτοια προβλήματα ώστε να λύνονται. Ένα όπλο που χρησιμοποιούμε είναι οι λεγόμενες καλές χρήσεις στις περιοχές με τέτοιο πρόβλημα. Είτε με αναβάθμιση του φωτισμού, είτε με δημιουργία παιδικών χαρών, με αναπλάσεις αλλά και εκδηλώσεις. Έτσι αλλάζουμε την χρήση των περιοχών περιορίζοντας το πρόβλημα. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Υπάρχουν όμως πρωτοβουλίες και δράσεις που μπορούν να αλλάξουν τη φυσιογνωμία μιας περιοχής.

Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη αποτελούν χρόνιο πρόβλημα. Πως και πότε θα τελειώσει η ταλαιπωρία και το μαρτύριο των πολιτών;

Η πόλη θα ανασάνει με την ολοκλήρωση και λειτουργία του μετρό. Τότε εκτιμώ, με τον ανασχεδιασμό του συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης ότι θα φτάσουμε σε ένα επίπεδο όχι απλά ανεκτό αλλά ικανοποιητικό. Δυστυχώς η Θεσσαλονίκη εδώ και χρόνια αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα σε αυτό τον τομέα. Ο στόλος του ΟΑΣΘ δεν επαρκούσε και ο οργανισμός βρίσκονταν σε αδιέξοδο.

Εμείς συμβάλλαμε στην βελτίωση καθώς αγοράσαμε 49 οχήματα από την αδελφοποιημένη πόλη της Λειψίας παρά το γεγονός πως δεν ήταν μια δική μας αρμοδιότητα. Θεωρήσαμε όμως ότι ήταν υποχρέωση μας να συμβάλλουμε στην επίλυση του προβλήματος. Πέραν αυτού διεκδικήσαμε πολιτικά άμεσες λύσεις για τον ΟΑΣΘ και συμβάλλαμε καθοριστικά στην αναβάθμιση και αύξηση του στόλου. Πλέον η κατάσταση έχει βελτιωθεί αισθητά και όπως λέει το αρμόδιο υπουργείο θα βελτιωθεί περαιτέρω καθώς το επόμενο διάστημα θα προστεθούν κι άλλα οχήματα ώστε να φτάσουμε στον απαιτούμενο αριθμό που χρειάζεται η πόλη.

Κύριε Δήμαρχε, κλείνοντας, ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε στους Θεσσαλονικείς;

Αυτή η δεκαετία θα είναι της Θεσσαλονίκης, το λέω και το εννοώ. Εργαζόμαστε συστηματικά και με επιμονή ώστε η πόλη να αλλάξει. Θέλω να τους καλέσω να μείνουν απαιτητικοί, να διεκδικούν, να στηρίξουν τις προσπάθειες μετεξέλιξης της πόλης, να γυρίσουν την πλάτη στις δυνάμεις της ακινησίας και της αδράνειας και να πιστέψουν στις δυνατότητες της πόλης αλλά και τις δικές τους.

Η δημιουργία μιας πόλης που θα χαίρεται κανείς να ζει, να εργάζεται, να δημιουργεί, να μαθαίνει, να γεύεται και να επισκέπτεται είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο, ένα εφικτό σενάριο. Με την δική τους δύναμη και στήριξη θα γίνει γρηγορότερα.

πηγή: speaknews.gr

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ