Δημοσιεύματα

Κωνσταντίνος Ζέρβας: Γιατί Μπουτάρης

Κωνσταντίνος Ζέρβας: Γιατί Μπουτάρης
Fri, 23 May 2014 08:47:49 +0000

Του Κωνσταντίνου Ζέρβα* Τα τελευταία 3,5 χρόνια ο Γιάννης Μπουτάρης μου εμπιστεύθηκε τη διοίκηση του τομέα του Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης. Με δεδομένα τα πολλά και σημαντικά ζητήματα του δεύτερου μεγαλύτερου Δήμου της χώρας, στο αντικείμενο αυτό όφειλα να έχω διαρκή επαφή και συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος στην Αθήνα. Σ’ αυτά, λοιπόν, τα χρόνια συνομίλησα και συνεργάσθηκα, ούτε λίγο ούτε πολύ, με 7 διαφορετικούς υπουργούς Περιβάλλοντος. Διαφορετικής προέλευσης και αντίληψης ο κάθε ένας, μέλη διαφορετικών κυβερνήσεων (ΠΑΣΟΚ, ΠΑΣΟΚ – ΝΔ –ΛΑΟΣ,  ΠΑΣΟΚ – ΝΔ, υπηρεσιακές, ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ, ΝΔ – ΠΑΣΟΚ!). Με όλους αυτούς χρειάσθηκε να συνεργαστώ για θέματα πράσινων πολιτικών. Το όνομα και η προσωπικότητα Μπουτάρη ήταν το διαβατήριο όχι μόνο για πρόσβαση στα υπουργικά και διευθυντικά γραφεία αλλά και η εκτίμηση για τη δουλειά και τις προθέσεις της διοίκησης του Δήμου μας. «Είσθε Αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης; Με το Γιάννη Μπουτάρη;» με ρωτούσαν και το ραντεβού έκλεινε άμεσα. Δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι τα προβλήματα επιλύονταν, αλλά σίγουρα η αντιμετώπιση προς τον εκπρόσωπο της διοίκησης Μπουτάρη ήταν προνομιακή. Από όλους ανεξαιρέτως! Το ίδιο ακριβώς συνέβαινε στις επαφές με διπλωματικές αρχές, με ξένες κυβερνήσεις, με φορείς αδελφοποιημένων πόλεων. (Ήταν άλλωστε διαρκής η επαφή και η συνεργασία με αξιωματούχους εκτός Ελλάδας!). Όλοι είχαν θετική αντιμετώπιση απέναντι στο «πείραμα Μπουτάρη», στην προσπάθεια δηλαδή που γινόταν στην πόλη μας μέσα στη γενικότερη διοικητική και οικονομική κρίση της Ελλάδας, αλλά και στην ειδικότερη παρακμή της πόλης. Αυτό είναι κάτι που σ’ όλη τη διάρκεια της θητείας μας με έβαζε σε σκέψεις. Ότι δηλαδή εδώ στη Θεσσαλονίκη δεν έχουμε αντιληφθεί την προσωπικότητα Μπουτάρη, και όσων αυτή αντιπροσωπεύει. Γιατί δεν είναι μόνο οι εξαγγελίες και οι τοποθετήσεις, οι δράσεις και οι πολιτικές σε θέματα τοπικού ή ευρύτερου ενδιαφέροντος. Είναι η αντιμετώπιση των θεμάτων με μια απροκάλυπτη ειλικρίνεια και αμεσότητα. Η φωνή του αυτονόητου και του απροσχημάτιστου. Αντί λοιπόν να… παραπολιτικολογούμε, θα ήταν μάλλον πιο χρήσιμο να αναρωτηθούμε πώς αυτός ο καινούργιος στην αυτοδιοίκηση άνθρωπος, ο εκτός κομματικών μηχανισμών, κατάφερε να χαίρει γενικής εκτίμησης. Πώς και γιατί απασχολεί τον ελληνικό και διεθνή Τύπο στρέφοντας θετικά τους προβολείς στην πόλη μας και στο πρόσωπό του. Αυτή ακριβώς η φωνή της κοινής λογικής και του αυτονόητου, η διαρκής εξωστρέφεια, είναι η προστιθέμενη αξία που παίρνει η πόλη έχοντας στο τιμόνι της μια τέτοια προσωπικότητα. Και είναι αυτή που κάνει και τη διαφορά σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη του χθες. Ο κυρ Γιάννης (δεν είναι τυχαίο ότι έτσι τον αποκαλούν απλοί πολίτες και συνεργάτες του) ασχολήθηκε με πολλά στη ζωή του (κρασιά, επιχειρήσεις, μουσεία, Νυμφαίο, Αρκτούρος, ΜΚΟ, ακτιβισμοί). Είναι γνωστό αυτό. Για όλους εμάς που είμαστε δίπλα του, αποτελεί αντικείμενο απορίας πόσα θέματα κατέχει, πόσα θέματα του αρέσει να… «σκαλίζει» –είναι το ρήμα που του αρέσει να χρησιμοποιεί όταν μας αναθέτει χίλια δυο πράγματα! Ακόμη κι αν κάτι δεν ανήκει στις αρμοδιότητές του Δημάρχου, ο ίδιος δεν το αφήνει να… πέσει κάτω. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει ξεσηκώσει την πόλη και την κοινωνία, για πράγματα που μπορεί να μοιάζουν αυτονόητα αλλά επί δεκαετίες έμεναν πίσω κι έκαναν την πόλη μας να υστερεί, όπως ο πολυπολιτισμός, ο τουρισμός, το κυκλοφοριακό, οι πράσινες πολιτικές κ.ά. Είναι όλα αυτά που χρειάζεται να υλοποιηθούν για να ξαναγίνει η πόλη ανθρώπινη, πολιτισμένη, ευρωπαϊκή. Γιατί τελικά στη Θεσσαλονίκη της μεταπολίτευσης δεν δημιουργήθηκαν οι υποδομές, οι πρακτικές αλλά και η κουλτούρα που αρμόζουν σε μια πόλη ιστορική και με ένα εκατομμύριο κατοίκους, ενώ αντίθετα διαμορφώθηκε μια νοοτροπία γκρίνιας, ήττας και μιζέριας. Ταμπουρωνόμασταν πίσω από μία ψευδαίσθηση περηφάνειας, εγκλωβισμένοι σε μια αδικαιολόγητη αυταρέσκεια, ενώ κατ’ ουσίαν όλοι νοιώθαμε ότι μέρα με τη μέρα μέναμε όλο και πιο πίσω. Νοοτροπία που είχε διαποτίσει όλα τα κοινωνικά στρώματα και κάθε επίπεδο διοίκησης. Αυτό ακριβώς ανέτρεψε ο Μπουτάρης. Ήρθε για να πει αλήθειες, να αναδείξει τα προβλήματα, να προβοκάρει καμιά φορά, να συνθέσει, να υποδείξει τι πρέπει να γίνει. Με μια αμεσότητα στη συμπεριφορά και στο λόγο που ξεγύμνωσε το πολιτικώς ορθό και τον δήθεν καθωσπρεπισμό. Με το να περπατά με άνεση μέσα στην πόλη, να επικοινωνεί, να συνεργάζεται, να διχάζει και συγχρόνως να είναι ενωτικός, να είναι ανθρώπινος, να εμπνέει. «Επιτέλους ένας κανονικός άνθρωπος!» χαρακτηρίστηκε ο Μπουτάρης από τους έμπειρους παρουσιαστές πρωινής πολιτικής εκπομπής αμέσως μετά την αποχώρηση του. Αυτή είναι η διαφορά του, η διαφορά του μοντέλου διοίκησης σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Αυτό είναι και το πλεονέκτημά του. Και συγχρόνως –σας εξομολογούμαι ως στενός του συνεργάτης όλα αυτά τα χρόνια- χωρίς ποτέ να σηκώσει το τηλέφωνο να επιτιμήσει, να διαφωνήσει, να μαλώσει! Προσέγγιζε πάντα όλους τους συνεργάτες του με μια ευγένεια και ηρεμία που εμπνέει. Με μια αστική συμπεριφορά πρωτόγνωρη στο ύφος και το ήθος της διοίκησης για πολλά πολλά χρόνια. Αλλά και με μια διαρκή αγάπη γι' αυτήν την πόλη. Είναι χαρακτηριστικός ένας διάλογος που είχα μαζί του πριν ένα περίπου χρόνο. Ήταν Μεγάλη Εβδομάδα του 2013. Ο Δήμαρχος θα έφευγε από την πόλη και μου έδινε οδηγίες για την αναπλήρωσή του: στους Επιτάφιους, την Ανάσταση, την εθιμοτυπία των ημερών. Του είπα πόσο τον ζήλευα που θα έλειπε λίγες μέρες εκφράζοντας την ανάγκη (και την γκρίνια!) μου για χαλάρωση και ηρεμία, μακριά από την πολυκοσμία και την καθημερινή επαφή με τα αλλεπάλληλα προβλήματα, δήμου και δημοτών. Με μια απόλυτη φυσικότητα με αποστόμωσε λέγοντας : «Μα υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να γυρνάς ανάμεσα στους Θεσσαλονικείς και να τους ακούς να μιλάνε για τα προβλήματα τους; Πού θα βρεις καλύτερα;» Αυτός είναι ο Γιάννης Μπουτάρης. Ο άνθρωπος που αντλεί καθημερινά ενέργεια από την πόλη και της επιστρέφει τη φρεσκάδα της φιλοδοξίας ενός ανθρώπου, που -όπως έγραψε κάποιος στον τοίχο του εκλογικού κέντρου της «Πρωτοβουλίας»- θέλει σε οτιδήποτε δημιουργικό να… ντεμπουτάρει! *Ο κ.Ζέρβας είναι Αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής του Δήμου Θεσσαλονίκης, υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τον συνδυασμό «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη». Πηγή: http://www.voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=180148

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ