Δημοσιεύματα

ΧΡΥΣΑ ΝΙΚΟΛΕΡΗ: Ενα εκπληκτικό φωτογραφικό project από μια σπουδαία φωτογράφο

ΧΡΥΣΑ ΝΙΚΟΛΕΡΗ: Ενα εκπληκτικό φωτογραφικό project από μια σπουδαία φωτογράφο
Thu, 29 Dec 2016 09:00:24 +0000

Γράφει: Βάσω Μιχοπούλου

Γεννήθηκε σε ένα σπίτι στο οποίο το σταθερό θέμα συζήτησης ήταν η φωτογραφία. Με παππού, πατέρα και θείο φωτογράφο, εξάλλου, η Θεσσαλονικιά φωτογράφος Χρύσα Νικολέρη δε φάνηκε να είχε και πολλές επιλογές για τη μετέπειτα πορεία της. Όμως, όπως είναι φυσικό, όλοι αυτοί οι αγαπημένοι της άνθρωποι με το πέρασμα του χρόνου έφευγαν από τη ζωή της και εκείνη σε κάθε απώλεια επανεκτιμούσε καταστάσεις, έψαχνε νέους τρόπους επεξεργασίας δεδομένων και αναζητούσε ένα μέσο που θα της επέτρεπε να κρατάει κοντά της τα πάντα από το παρελθόν, για… πάντα. «Για μένα η λέξη “κλειδί” είναι η σχέση με το παρελθόν. Και αυτή είναι μια σχέση δυναμική», μου λέει η διακεκριμένη καλλιτέχνιδα καθισμένη μεσημεράκι σε ένα Σαλονικιώτικο στέκι παραμονές Χριστουγέννων. Είναι ακριβώς η χρονική στιγμή που δουλεύει πάνω στο καινούργιο της πρότζεκτ με θέμα:“Now and then”(Τότε και Τώρα),το οποίο εμπνεύστηκε πριν τρία χρόνια, την περίοδο που ο πατέρας της «έφευγε» σιγά-σιγά νικημένος από σοβαρή νόσο και εκείνη επαναπροσδιόριζε την αξία της Παράδοσης. Στην ουσία, με «όχημα» το :“Now and then” η φωτογράφος προσκαλεί τώρα όποιον έχει φωτογραφηθεί από την οικογένεια Νικολέρη και κυρίως από τον πατέρα της Διογένη, τον παππού Θόδωρο και τον θείο της Θωμά να περάσει από το στούντιο της, στην οδό Τσιμισκή 104 και να φωτογραφηθεί εκ νέου από την ίδια, κρατώντας την παλιά φωτογραφία στο χέρι. Και αυτό έχει ένα σκεπτικό: «Λόγω της κρίσης ο «πυρήνας» της Θεσσαλονίκης «αιμορραγεί» πολιτιστικά. Η πόλη χάνει σιγά-σιγά την ταυτότητά της και αυτό είναι λυπηρό. Πηγαίνεις πια σε κλασικά στέκια της πόλης και δε συναντάς γνωστούς και φίλους. Αλλάζουμε και αλλάζουν όλα γύρω μας. Από την άλλη, βλέποντας και τους Έλληνες του εξωτερικού να επιστρέφουν στην πόλη μας τις γιορτές και το καλοκαίρι σκέφτηκα πως προχωρώντας το “Now and Then” θα έβρισκα και έναν τρόπο να συνδεθώ με αυτό που έχασα», εξηγεί η ίδια.

Λουκία Μαλλάχ

Στο στούντιο της Χρύσας Νικολέρη έχουν προσέλθει μέχρι στιγμής περίπου 30 άτομα κρατώντας ένα δικό τους ρετουσαρισμένο πορτρέτο ή τη φωτογραφία ενός συγγενικού τους προσώπου, για να συνεχίσουν τη συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη. Κατά πλειοψηφία, η φωτογραφία που κρατούν αποτελεί ένα σπουδαίο καλλιτέχνημα αν αναλογιστεί κάποιος τα τεχνικά μέσα που διέθεταν οι φωτογράφοι της εποχής. Ακόμη και ολόκληρες παρέες επιθυμούν να ξαναφωτογραφηθούν έχοντας στο χέρι σημαντικά στιγμιότυπα της ζωής τους που αποτυπώθηκαν στο χαρτί με ένα φωτογραφικό «κλικ». Το συναίσθημα

Κωνσταντίνος Ζέρβας

Η φωτογράφος, εκτός από την έκφραση των προσώπων που «αιχμαλωτίζει» στον φωτογραφικό της φακό, καταγράφει στο χαρτί και συναισθήματα, σχόλια που βγαίνουν αυθόρμητα, αναμνήσεις και λεπτομέρειες για πράγματα και καταστάσεις της εποχής των φωτογραφιών του παρελθόντος που η ίδια δε γνώριζε μέχρι τώρα. Για παράδειγμα το σχόλιο: "…η κορνίζα είναι φιλντισένια, τη δημιούργησε η γιαγιά μου που κατάγονταν από την Μικρά Ασία. Προέρχεται από τα χερούλια μιας τσάντας που είχε χαλάσει, το πουλόβερ το έπλεξε η μητέρα μου. Η φωτογραφία είναι η πρώτη μου ταυτότητα που μάλιστα, την άλλαξα πρόσφατα…" βγήκε αυθόρμητα από τον πολιτικό μηχανικό και επιχειρηματία Κωνσταντίνο Ζέρβα τη στιγμή της φωτογράφισής του. «Μια πόλη δεν είναι μόνο η Ιστορία της, αλλά και οι ιστορίες των ανθρώπων της. Αυτές αφουγκράζομαι και συγκεντρώνω. Για παράδειγμα πόσοι γνωρίζουν ότι τα φωτογραφεία ήταν ανοικτά τις Κυριακές και πως ήταν μέσα στην κουλτούρα των ανθρώπων της πόλης να ράβονται για να βγουν φωτογραφίες;», συμπληρώνει η πολυβραβευμένη φωτογράφος, η οποία δωρίζει και από ένα πορτρέτο σε όσους επισκέπτονται στο στούντιό της για να συμμετάσχουν στο “Now and Then”, το οποίο αποτελεί ένα εν εξελίξει έργο με απώτερο στόχο κάποια στιγμή να εκτεθεί σε βάθος χρόνου. Αξίζει να σημειωθεί πως αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Χρύσα Νικολέρη ασχολείται με ζητήματα χρόνου και μνήμης. Η ίδια εξάλλου, έχει δηλώσει πως η κάμερα για εκείνη δεν είναι απλά ένα αξεσουάρ, αλλά μια στερεή γέφυρα για να έρχεται σε επαφή με καταστάσεις που εκείνη επιλέγει, όπως και ο τρόπος της να επικοινωνεί με το περιβάλλον της. *Όσοι έχουν φωτογραφηθεί στο παρελθόν από την οικογένεια Νικολέρη και ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο “Now and Then” μπορούν να απευθυνθούν στο Studio Nikoleris στη Θεσσαλονίκη (http://studionikoleris.gr/)

Λίγα λόγια για τη Χρύσα Νικολέρη Κατέχει Master στη φωτογραφία και photo design από την Bayerische Staatslehranstalt fur Photographie στο Μόναχο στη Βιομηχανική και Αρχιτεκτονική φωτογραφία. Έχει συνεργαστεί και συνεργάζεται με τα μεγαλύτερα ελληνικά και διεθνή έντυπα(όπως Lexus,Vogue, Afar,Word Magazine, Madam Figaro,Το Έθνος, η Καθημερινή, Bημαgazino, Bημαdonna,κ.ά) Συμμετείχε σε εκθέσεις όπως η Biennale Νέων Καλλιτεχνών της Μεσογείου, η PhotoBiennale, ο Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας, κ.ά΄. Έργα της έχουν εκτεθεί στο “The Appartment”,Γκαλερί Καλφαγιάν, Γκαλερί Λόλα Νικολάου, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜΜΣΤ),The Hellenic Centre στο Λονδίνο, ενώ κάποια κοσμούν ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, όπως του ΜΜΣΤ ή της Τράπεζας USB. Έχει διδάξει σε Μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα του ΜΜΣΤ, στο Honours programme του Αμερικανικού κολλεγίου ACT,στο επιδοτούμενο από το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος πρόγραμμα για ανέργους, στο Τμήμα Δημοσιογραφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Τμήμα Μουσικής, Επιστήμης και Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία.

Δείτε όλο το δημοσίευμα: http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=31205&subid=2&pubid=114359195

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

Σχόλια